
HISTORIA.AD

Brevíssima 
història 
de la premsa 
andorrana
Alba Doral

1



El paràgraf correspon a la que podem consider-
ar la primera notícia sobre Andorra publicada en 
un mitjà andorrà (amb matisos: ara hi entrarem). 
«L’encariment dels queviures», diu el titular, va 
aparèixer al primer número de Les Valls d’Andorra, 
publicat el gener del 1917 i impulsat per un grup 
d’andorrans residents a Barcelona encapçalats 
per Josep Alemany Borràs, que en va agafar la di-
recció (Pont i Guillamet, 2009). 1

Aquesta primera notícia apareixia a la tercera pà-
gina d’aquell número, que dedicava les dues prec-
edents a presentar-se i fer una declaració d’inten-
cions: «Aquí el tens, simpàtic poble d’Andorra, el 
modest periòdic que tan espontàniament ha fet 
que s’apleguessin al volt seu una colla dels teus 
fills», comença. «No volem ser enemics de ningú. 
Si algun dia devenim tal cosa, no ho serem del 
poble d’Andorra, sinó dels que intentin fer-lo 
víctima de les seves ambicions o concupicièn-
cies», declara el que també gosaríem considerar 
primer editorial d’un mitjà del país, encara que 
editat des de la capital catalana. «Baix lo títol de 
Les Valls d’Andorra, aquest periòdic no té l’intent 

1 Aquest estudi serveix de base i com a font principal per 
a aquestes pàgines pel que fa al període que abasta el seu 
estudi.	

El mal es ja crònic a Andorra si bé que no ab 
la intensitat que té avui ab motiu de la guerra 
europea. Ara és cosa que passa de la mida, i és 
lògic que els que hem de viure en aquest tros 
de terra pirenaica nos preocupem fondament 
d’aquesta qüestió, i per lo tant, és també natural 
que al sortir a la llum LES VALLS D’ANDORRA, 
sia aquest un dels primers assuntos que ab 
preferència es tracti en ses columnes, per 
constituir un problema que afecta a tots en 
general, tant al ric com al pobre, tant al que viu 
en poblat com al que es passa la vida entre els 
cortals de les masies.

“

”
de remoure ni contorbar l’esperit andorrà […]. Les 
revolucions de 1880 i 1881, que van deixar un trist 
record, són encara massa presents perquè l’esperit 
andorrà pensi a remoure-les.» El contingut havia 
de ser el d’un «periòdic local que tractarà del mov-
iment de la població, temps, temperatura, fires i 
festes locals, notes agrícoles, projectes i millores 
locals, assuntos variats, etc.». Vaja, la mateixa infor-
mació si fa no fa que segueixen cobrint avui premsa 
escrita, mitjans audiovisuals i la munió de digitals 
que irrompen al país des de fa pocs anys. 

Aquestes vuit planes, esgrogueïdes i fràgils, però 
curosament enquadernades i consultables a la Bib-
lioteca Nacional d’Andorra més d’un segle després, 
desperten curiositat i algun interrogant: fins a quin 
punt ha estat valuosa, o no, la premsa com a font 
per als historiadors? I veient aquesta profusió d’in-
formació i la previsible evanescència d’allò que es 
publica només en format digital, està fora de lloc 
preguntar com s’ho faran els historiadors del futur? 
Maria Jesús Lluelles, doctora en geografia i història 
i que ha fet del segle XX el seu terreny d’estudi, 
no sembla tan preocupada per la inaccessibilitat 
de la informació com per l’excés: «Serà com a les 
novel·les de la sèrie de la Fundació de l’Asimov.» És 
a dir? «És tanta la informació que tenen que opten 
per un patró de conducta o línia política i trien els 
documents que s’ajusten al model previ», aclareix. 

2



mai d’explicar Andorra, en novel·les i relats curts, 
sí, però també en conferències i, per descomptat, 
en articles de premsa. Però la «Crònica Andorrana» 
que ocupa les pàgines 4 i 5 del primer número de 
Les Valls d’Andorra és netament la primera secció 
nodrida per informació del país i escrita per andor-
rans. La trajectòria de la capçalera, això no obstant, 
va ser curta i accidentada: el veguer Josep de Riba 
va impedir la distribució dels exemplars del primer 
número, el del gener de 1917, i va ordenar la de-
tenció tant del conductor del vehicle que els por-
tava des de Barcelona com dels destinataris dels 

«Com a font acadèmica, la premsa es considera 
secundària», matisa el també historiador i arxiver 
Joan-Lluís Ayala, «tot i que a mi particularment 
[les informacions de premsa] m’agraden, ajuden 
a fer interpretacions, polítiques o de rellevàn-
cia social; però la font primària seria, posem per 
cas, l’acta d’una sessió al Consell General, encara 
que als mitjans aparegui la repercussió d’aquel-
la sessió.» Feta la precisió, Ayala reflexiona sobre 
la pervivència de la informació publicada única-
ment en format digital. «Surt amb freqüència en 
jornades d’arxivers, perquè el problema serà com 
accedir, emprar i conservar tots aquests elements 
que no tenen un suport físic i molts estaran en un 
núvol, o en servidors que poden ser de pagament 
o podran quedar obsolets.» És un camp molt ob-
ert i de difícil resposta: «Canvia el paradigma, a 
banda que avui en dia l’historiador té una sobre-
abundància d’informació.» Accedir al repositori 
digital serà un dilema, «però ens n’apareixeran 
més, perquè moltes comunicacions institucio-
nals es fan a través de xarxes socials i tenen més 
repercussió que una acta oficial, així que ens hem 
de plantejar si s’han de conservar i com fer-ho». 
Una piulada d’un càrrec electe pot tenir una gran 
rellevància, insisteix, però, com arribarà i ho trac-
tarà l’historiador? Aquesta és la qüestió.

Digressions a banda, tornem a aquell 1917 en què 
un grup d’andorrans residents a Barcelona pub-
liquen el primer periòdic que es pot considerar 
andorrà. Els fets del país eren aleshores explicats 
amb ulls forans, els d’aquells viatgers que s’inter-
naven en una Andorra que exploraven encurios-
its, al bell mig d’Europa i tan desconeguda. Gent 
com Isabelle Sandy, que el 1922 —desaparegut 
ja l’efímer Les Valls d’Andorra— rebia l’encàrrec 
de Maurice Sarraut, director de La Dépêche, de 
franquejar la serralada pirinenca per escriure un 
reportatge sobre el contraban. D’ençà d’aquell vi-
atge iniciàtic, l’escriptora i periodista no deixaria 

Les Valls d’Andorra. 25 de febrer de 1919.

3



paquets (Poni Guillamet, 2009). L’editor ho va re-
intentar dos anys després i va aconseguir posar 
un total de set números al carrer fins a l’agost de 
1919. 

Pot semblar desproporcionat l’espai dedicat d’en-
trada a una publicació tan fugaç; no obstant això, 
és rellevant que el primer mitjà d’informació ex-
clusivament centrat en Andorra no aparegui fins 
una data tan tardana2  —encara trigarà més, fins al 
1952, a publicar-se el primer dins de territori an-
dorrà—. Això a banda, prefigura una característi-
ca que es repetirà en el temps: la curta durada de 
moltes publicacions, i avança les difícils relacions 
que la premsa mantindrà amb el poder (com no 
podia deixar de ser: després de tot, aquesta hau-
ria de ser la seva funció), amb continus episodis 
d’enfrontament. Precisament el contingut del 
decret dictat pels veguers Josep de Riba i Charles 
Romeu el 1919 en contra de Les Valls d’Andorra 
és recuperat el 1961 pels veguers per dictaminar 
que «cap publicació, qualsevol que sigui la seva 
naturalesa i la seva periodicitat, no podrà tenir 
lloc a les Valls d’Andorra sense la prèvia autori-
tzació dels M. I. Veguers» (Pont i Guillamet, 2009). 
Va ser una instauració de censura en tota regla: 
no seria fins al 1993, amb l’aprovació de la Con-
stitució, que quedarien reconeguts els drets a la 
llibertat d’expressió i d’informació i prohibida «la 
censura prèvia o qualsevol altre mitjà de control 
ideològic per part dels poders públics».3 

Durant dècades, les ensopegades de l’activitat 
periodística amb els poders van ser continuades, 
des de la decisió del Consell General el 1932 de 

2	 Els mateixos autors posen aquesta data en relació 
amb els països veïns, on la premsa va fer aparició a la 
primera meitat del segle XVII.

3	  Article 12 de la Constitució d’Andorra.	

privar de la nacionalitat els responsables del But-
lletí de la Societat Andorrana de Residents a Barce-
lona, per considerar que ofenien les autoritats del 
país, fins a la consideració de persona non grata 
contra el periodista Maurice Vincent el 1964 per les 
critiques a determinades actuacions del Consell 
General en un article al rotatiu francès Midi Libre4.  

4	  El Consell li aixecaria aquesta condició, però 
l’episodi va acabar de la manera més lamentable, amb un 
atemptat contra el periodista, el 1972. «En una de les seves 

Butlletí de la Societat Andorrana de Residents a Barcelona. 
Setembre 1930.

4



gar presumptes filtracions fetes des de la Fiscalia 
i el Tribunal d’Instrucció. L’afer, que va rebre força 
atenció mediàtica fora de les fronteres del país, va 
afectar els periodistes Ricard Poy i Toni Solanelles. 
Els seus mòbils haurien estat intervinguts per or-
dre de la jutgessa Maria Àngels Moreno a instàncies 
de l’àrea de la Policia Criminal, que sospitava que 
algunes informacions publicades en aquell rota-
tiu provenien de filtracions, cosa que suposaria un 
delicte de revelació de secret professional per part 
de funcionaris públics. Els periodistes van consid-
erar vulnerat el dret constitucional al secret en les 
comunicacions. El cas va arribar al Tribunal d’Es-
trasburg, que va reconèixer qui hi havia hagut una 
vulneració de drets. A la jutgessa, el Consell Supe-
rior de la Justícia li va obrir un expedient per una 
extralimitació de funcions (Pastor, 2015). 

El 1975, el setmanari Promocions Publicitàries va 
ser tancat per ordre del Tribunal de Corts a in-
stàncies del Consell General després de dos anys 
d’existència. 

Diversos episodis jalonaran la història dels mit-
jans d’informació al país fins al més recent, el 
2007, amb el control ordenat per una jutgessa dels 
telèfons mòbils del sotsdirector i el cap de redac-
ció del Diari d’Andorra amb l’argument d’investi-

cròniques, el corresponsal incloïa una frase tan suau i tan 
evidentment certa en aquell moment com “Andorra no és 
una nació en el sentit jurídic internacional”, que recollia la 
tesi francesa en la matèria, mantinguda pels coprínceps 
francesos fins a les mateixes portes de la negociació con-
stitucional» (Valls, 2008).

Les Valls d’Andorra. Gener 1917.

5



A Les Valls d’Andorra la van seguir altres publica-
cions editades per andorrans residents a l’exte-
rior, com el Butlletí de la Societat Andorrana de 
Residents a Barcelona, aparegut el 1929 i que va 
durar tres anys5.  Un parell d’anys més tard, però 
des de França, es posaria en marxa Le Réveil de 
l’Andorre, engegat per l’Amicale Franco-Andor-
rane de Béziers, de vida efímera: només uns 
mesos. En aquells moments neix també el que 
Univers Bertrana destaca com el primer periòdic 
legalment editat a les Valls, Andorra Agrícola, 
tot i que imprès a Barcelona, editat pel científic 
Pau Xavier d’Areny-Plandolit i el seu fill Ramon 
d’Areny-Plandolit Gassó (Bertrana, 2015). Una 
publicació inicialment especialitzada en el sector 
primari, però amb «la voluntat de ser un refer-
ent periodístic, i incloïa articles sobre actualitat 
i política, molts dels quals reproduïts en d’altres 
publicacions». De la mateixa mà, per cert, sortiria 
Medicina Pràctica, una revista mensual especial-
itzada que també s’editava a la Ciutat Comtal. Es 
va publicar entre 1903 i 1905.

A la dècada dels anys trenta i coincidint «plena-
ment amb la instauració de les llibertats a l’Estat 
espanyol i la proclamació de la República», es 
va desplegar una considerable activitat editorial 

5	 El 1961, el càrrec de veguer episcopal l’ocupava 
Jaume Sansa i Nequi, mentre que la vegueria francesa 
va passar de mans de Jean Lafon de Lageneste a Étienne 
Vaysset, que l’ocuparia fins al 1964.

de la qual destaca Poble Andorrà, que va veure la 
llum el 1934 i es va publicar amb interrupcions fins 
al 1937, una capçalera que anirà ressorgint amb el 
pas del temps per batejar diferents projectes. 

Andorra Agrícola. Abril 1934.

LES PRIMERES PUBLICACIONS

6



Aquesta etapa fructífera va quedar tallada d’arrel 
amb l’esclat de la Guerra Civil a Espanya i, amb 
l’inici del conflicte bèl·lic europeu a continuació, 
trigaria dècades a instaurar-se una certa normali-
tat: encara als anys cinquanta no hi havia cap peri-
odista al Principat, recorden Pont i Guillamet, i no 
seria fins a la dècada dels setanta que va començar 
a haver-hi professionals que residien i exercien al 
país. Entre altres raons d’aquest panorama desèr-
tic, apunten aquests autors, hi ha la «singular situ-
ació geopolítica» i el desig de les autoritats de no 
incomodar els veïns, especialment el del sud, on la 
llibertat de premsa era totalment absent durant la 
dictadura franquista. Així, no és estrany que, quan 
finalment aixeca el cap una iniciativa de publicació 
periòdica, i ja som al 1952, té com a eix temàtic un 
contingut tan poc controvertit com els esports i el 
turisme d’hivern: Neu va sorgir com a portaveu de 
l’Esquí Club Andorra.

El 1956 —i duraria fins al 1960— sortia el primer 
número de l’anuari Andorra: Miscel·lània Cultural. 
Actualitat. Turisme. Esport. Sota aquest nom clara-
ment definitori per a una publicació impulsada pel 
Consell General, hi havia un anuari de «contingut 
especialment neutral», recalquen Pont i Guilla-
met, en el tractament de les informacions. També 
en l’aspecte lingüístic: tot i que els articles s’escri-
uen majoritàriament en català, són religiosament 
traduïts al castellà —a Espanya són anys de fran-
quisme particularment dur— i al francès. Entre els 
col·laboradors, un desplegament de la intel·lectu-
alitat del moment, encapçalada per Esteve Albert, 
i d’altres que s’havien guanyat un racó a la història 
recent del país, com Antoni Forné. Pel que fa als 
continguts, cal destacar els articles de promoció de 
la cultura pirinenca i l’elevat percentatge dedicat a 
publicitat: pràcticament la meitat del centenar de 
pàgines de la publicació.

Entre les publicacions aparegudes en aquells 
temps, n’hi va haver també una de força curiosa: 
el Butlletí del Govern Provisional d’Andorra, de la 
qual només en va sortir un número, el 1934, però 
que va «causar un fort rebuig entre les autoritats 
andorranes» (Bertrana, 2015) perquè darrere hi 
havia Borís Skossyrev, aquell enigmàtic person-
atge que s’havia autoproclamat rei d’Andorra. 
«La publicació recollia el projecte de constitució 
del nou Estat andorrà que pretenia impulsar […]. 
També publicava els actes als quals assistia Borís 
Mikhaïlòvitx, així com diversos aspectes de la 
seva vida personal.» 

La Neu. Març 1952.

7



L’ECLOSIÓ DELS ANYS SETANTA I EL 
PRIMER DIARI

La dècada del 1970 va ser la de la primera eclosió 
de mitjans escrits al país, «coincidint amb una 
tímida obertura informativa a l’Espanya de final 
del franquisme», apunten Guillamet i Pont. A més 
a més, Andorra s’endinsa en l’esclat econòmic 
del comerç i el turisme. I el desenvolupament 
de la premsa a les Valls, recorda Univers Bertra-
na, sempre ha anat en paral·lel amb els canvis 
econòmics, polítics i socials, des d’aquest mo-
ment de bonança fins a la modernització de les 
estructures de l’Estat i l’aprovació de la Consti-
tució del 1993. El 1970 sortia al carrer Andorra 
Magazine, «formalment pensada com un pro-
ducte periodístic modern». Es va publicar durant 
cinc anys, amb periodicitat quinzenal i una exten-
sa distribució que abastava, a banda de França i 
Espanya, Algèria i el Marroc: s’editava en català, 
castellà i francès. Dos anys, entre el 1973 i el 1975, 
va durar el recorregut de Claror, engegada pel do-
cent, escriptor i pintor Norbert Orobitg, un altre 
dels exiliats del franquisme que va recalar al Prin-
cipat. De la revista, amb continguts eminentment 
culturals, diria el periodista català Domènec de 
Bellmunt que «representa, espiritualment, un 
raig de llum en la vida material del país» (Bell-
munt, 1978).

Eren uns anys rics en moviment polític als països 
de l’entorn i en què al Principat creixia un jovent 
inquiet, àvid d’escenaris on expressar i debatre 
les seves idees. Així, es va posar en funcionament 
la revista Tribuna el 1973 (duraria cinc anys, amb 

periodicitat bimensual). Era una publicació «amb 
una forta crítica social, articles d’opinió, informa-
cions o reflexions sobre legislació i dret, i articles 
sobre moviments i posicionaments polítics» (Pont 
i Guillamet, 2009). Per les seves pàgines hi van des-

Andorra Magazine. 1957.

8



filar signatures de gent que acabaria tenint força 
pes en l’esdevenir del país, com els qui més tard 
serien els caps de Govern Marc Forné i Jaume 
Bartomeu. 

També d’aquell moment és una de les publica-
cions més longeves del país: Informacions, que 
veia la llum el 1975 com a setmanari editat per 
Promocions Publicitàries com a continuació de 
la capçalera que aquell any havia estat clausura-
da per ordre del Tribunal de Corts (Valls, 2006, p. 
248-249). Es va publicar ininterrompudament du-
rant més de tres dècades. Hi van deixar emprem-
ta periodistes com Rosa Maria Sorribes, que en 
esdevenir cap de redacció li atorgà un contingut 
més formal, o Toni Caus i Robert Pastor, que el 
dirigirien i el dotarien de continguts més socials 
i culturals ja en l’etapa en què la revista es va con-
vertir en suplement setmanal del Diari d’Andorra: 
Premsa Andorrana SA va adquirir la capçalera el 
2002 per distribuir-la com a dominical del Diari 
d’Andorra juntament amb Presència. La va deixar 
de publicar el 2008.

En aquesta dècada prodigiosa van sorgir project-
es com Andorra 7, que duraria una dècada, i altres 
d’efímers, però amb petja, com Valls d’Andorra: Al 
vent de Catalunya, que es va convertir en un ref-
erent cultural gràcies a col·laboradors com Manu-
el de Pedrolo o Joan Brossa. Però l’autèntica fita 
va ser la posada en marxa del primer diari d’in-
formació general:6  Poble Andorrà7  va treure al 

6	 I el primer que s’edita íntegrament en català des 
de la Guerra Civil a Espanya (Pont i Guillamet, 2009).

7	 En realitat, com indica Valls, el nom bateja difer-
ents publicacions editades a Barcelona i Andorra entre els 
anys 1934 i 1996, incloent-hi el diari d’informació general 
publicat entre el 1994 i 1996 com a competidor del Diari 
d’Andorra i impulsat per Francesc Ruiz com a continuïtat 
d’Informacions Diari, desaparegut el 1993. El 2020 va 
aparèixer un digital amb el mateix nom (Valls, 2006, p. 
337).

Informacions. 27 d’octubre de 1991.

carrer el primer número l’1 de desembre de 1974. 
Editat per Ricard Fité i sota la direcció d’Antoni Se-
menté (si més no, puntualitzen Guillamet i Pont, 
oficial perquè la direcció de facto l’exercia el peri-
odista català Enric Bastardes, atès que aleshores 
les lleis no permetien que algú de fora dirigís una 
publicació andorrana), va mantenir la periodicitat 
diària fins al maig de 1977 i un any més tard tor-
nava als quioscos, però convertit en setmanari8.  El 
1980 va passar a mans d’Antoni Cornella, que va ex-
ercir com a propietari i director i va imprimir «una 

8	 Els primers dos anys, indica Valls, es va distribuir 
conjuntament amb el Diario de Barcelona. (Valls, 2006, p. 
338).

9



forta personalitat» a la publicació, que va treure 
l’últim número el 30 d’abril de 1993. Abans va 
protagonitzar un altre dels enfrontaments amb el 
poder: el conseller general Jordi Farràs, el Consell 
General i el Govern es van querellar contra Cor-
nella per un editorial molt crític pel qual va ser 
condemnat, per un delicte d’injúries a l’autoritat, 
a pagar 800.000 pessetes i a publicar la sentència 
en el mateix espai i amb la mateixa tipografia que 
havia ocupat l’article (Pont i Guillamet, 2009). 

La sortida de Poble Andorrà va tenir molt de sim-
bòlic, recorda Bertrana: «Andorra, emparant-se 
en la seva pròpia legalitat, era el país on sortia per 
primer cop des del 1939 un diari íntegrament en 
llengua catalana», fet que va suposar un impuls a 

l’aparició del diari Avui a Barcelona, el 1976.
Els anys setanta, amb aquesta incipient proliferació 
de premsa escrita, van corregir l’anòmala escasse-
dat de periodistes professionals al país: als anys 
cinquanta no n’hi havia cap, ressalta Bertrana, i 
una dècada més tard, a penes un grapat. Això no 
obstant, van ser també els anys en què començava 
a desenvolupar la seva ingent tasca el considerat 
primer fotoperiodista del Principat, Fèlix Peig. El 
1961, Julià Reig el fitxà com a fotògraf oficiós del 
Consell (oficiós perquè en la seva condició de no 
andorrà, com tants altres periodistes, no tenia ac-
cés a les sessions de la institució). 9 També va exer-
cir com a corresponsal gràfic de diaris francesos (La 
Dêpèche, Midi-France, L’Indépendant) i de RTVE, 
entre el 1967 i el 1982.

9	 (Luengo, 2017). Citant el text d’Albert Villaró del 
catàleg publicat pel Govern el 2002 amb motiu de l’exposició 
«Fèlix Peig: 1953-1983».

Poble Andorrà. Març 1934.

10



UN ECOSISTEMA MODERN: 
PREMSA ESCRITA

Utgés com a representant de l’empresa editora del 
diari Segre de Lleida (Valls, 2006, p. 342). Amb la 
seva fundació s’introdueix «un nou model de prem-
sa, inèdit a Andorra fins aquell moment, conformat 

El panorama de mitjans de comunicació propi 
d’un estat modern i democràtic comença a nor-
malitzar-se a la dècada dels noranta a l’empara de 
la Constitució. Des del 1977 no hi havia cap diari, 
recorda Bertrana, sinó bàsicament setmanaris, 
i «a Andorra treballaven vuit periodistes, quatre 
dels quals estaven especialitzats en esports». És 
el context en què el 19 de maig de 1991 veu la llum 
el Diari d’Andorra. «Entre les seves primeres fites 
periodístiques hi ha la publicació en exclusiva de 
l’esborrany definitiu de la Constitució, que els es-
taments negociadors mantenien en secret», indi-
ca Valls en l’entrada corresponent al quotidià del 
seu diccionari enciclopèdic. Aquesta publicació, 
que va convertir en debat social el que fins lla-
vors havia estat un afer reservat, va ser el primer 
exponent de la línia editorial del Diari, «en favor 
de més transparència a la vida pública», recalca 
Bertrana. També va ser en gran part gràcies a la 
pressió exercida des del rotatiu que es va facilitar 
l’accés dels periodistes, forans o no, a les sessions 
parlamentàries. «I fins aleshores a les sessions 
dels comuns no hi podia accedir ningú que no fos 
de la parròquia. Però tots van anar reaccionant 
progressivament a les gestions i als articles del 
Diari i el 1994 ja estava tot resolt», recorda Robert 
Pastor.

El nou mitjà era editat per Premsa Andorrana SA 
(Premandsa), creada aquell mateix 1991, amb un 
accionariat encapçalat per Marc Vila Amigó i Oriol 
Ribas Duró per part andorrana i Robert Serentill 

Diari d’Andorra. 17 de maig de 1991.

11



inicialment per redactors de carrera vinguts de 
Catalunya, cosa que modificaria des d’aleshores 
la relació de la societat andorrana amb els peri-
odistes», considera Bertrana. Premandsa publica 
des del 1994 el setmanari gratuït 7 Dies. També 
va tenir en funcionament AD Ràdio10  (en l’última 
etapa, amb un conveni amb la COPE) i el 2021 en-
gegà les emissions d’una televisió en línia, Diari 
TV.

Sis anys més tard que el Diari d’Andorra, el 1997, 
irromp al mercat El Periòdic d’Andorra, lligat a l’es-
panyol Grupo Z a través d’Edicions Primera Pla-
na. «Es pot dir que es tractava de la filial andorra-
na del grup de comunicació […] si bé l’empresa 
editora era Andorrana de Publicacions, presidida 
per Enric Dolsa d’acord amb la normativa en vig-
or, que impossibilitava la presència de societats 
estrangeres al Principat.» El 2010, Zeta va vendre 
la seva part i l’accionariat va quedar en mans an-
dorranes (Dolsa en tenia fins a aquell moment el 
66 % i Zeta, el 33 %), si bé amb un acord amb el 
grup català pel qual es continua venent conjunta-
ment i utilitzant la mateixa rotativa. Al marge del 
quotidià, edita des del 2012 la revista En Femení, i 
durant uns anys també va controlar les llicències 
d’explotació de les emissores de ràdio Ona Andor-
ra i Ona Música Andorra (Pont i Guillamet, 2009).

Arribem al 2004, quan entra en lliça el Bon Dia, 
instaurant i consolidant al Principat un model 
de premsa gratuïta molt implantada en altres 
països. De fet, el rotatiu —surt de dilluns a diven-
dres— continua plantant cara en continguts amb 
una redacció més petita i supera en tirada el més 
musculós Diari quan moltes capçaleres gratuïtes 
d’arreu han desaparegut o s’han hagut de recon-

10	 Va néixer com Andorra 7 Ràdio el febrer de 2001.

vertir al format digital exclusivament.11  L’empresa 
editora és La Veu del Poble SL, presidida per Ferran 
Naudi d’Areny-Plandolit12  i que forma part del Grup 
CISA.

La premsa gratuïta, considera Bertrana, «va acabar 
de democratitzar l’accés dels ciutadans a la infor-

11	 Incloent-hi, això sí, una filial engegada el 2006 en 
col·laboració amb Grup Segre i adreçada a les comarques llei-
datanes de Ponent. Es va deixar de publicar el 2014 (Bertrana, 
2015).

12	 En la fundació, pel seu germà, Carles Naudi 
d’Areny-Plandolit, que va deixar el càrrec en esdevenir con-
seller general.

El Periòdic d’Andorra. 3 de febrer de 1997.

12



mació impresa». Al Bon Dia s’hi sumaria un any 
després Més Andorra. 
Entre els impulsors, el periodista Jaume Ramisa, 
que destaca que «va ser el primer digital amb un 
diari virtual del qual es passaven les pàgines», un 
disseny desenvolupat per alumnes de la Universi-
tat d’Andorra (UdA). Inicialment va ser l’edició an-
dorrana del Diari Més, primera publicació diària en 
català i de distribució gratuïta, tot i que el primer 
director, Àlvar Valls, ja li va imprimir una línia ed-
itorial pròpia, segons Bertrana. Era propietat de 
les empreses Aira SL, andorrana, i Comunicació 
Efectiva SL. El 2011 el va adquirir La Veu del Po-
ble, que el rebatejaria com a Més! i el mantindria 
en circulació fins al 2016, quan el reconvertiria en 
Més Esports. L’editora també va engegar Crònica 
Econòmica d’Andorra, igualment gratuït. 

El 2004, el periodista Jaume Ramisa (en una sego-
na etapa s’hi afegiria Julià Rodríguez: tots dos ja 
havien estat al darrere de projectes com Informa-
cions o Poble Andorrà en etapes anteriors) va en-
gegar Forum.ad. Inicialment va ser concebut com 
una revista mensual en paper i com a tal va sortir 
entre febrer de 2004 i juliol de 2005. Després es 
convertiria en un setmanari que es va publicar 
entre el 28 de setembre de 2009 i el 8 d’octubre 
de 2010, complementat amb una web actualitza-
da diàriament, fins que es va optar per mantenir 
exclusivament la versió en línia. Es presenta com 
un mitjà que no està subjecte «a cap condiciona-
nt, ni al servei de cap sector, interès econòmic o 
empresa» i que obté tot el finançament dels in-
gressos aportats pels anunciants. Durant el 2020 
va assolir una mitjana de 68.426 visualitzacions 
diàries i més d’1,3 milions de visitants únics du-
rant l’exercici.13  

13	 Dades facilitades per Jaume Ramisa.

El 2014 sortia al carrer Ara.ad, per la «voluntat d’un 
grup d’empresaris del país de crear un portal gen-
eralista digital que alhora tingués edició en paper 
periòdicament, no a diari, per explicar Andorra als 
territoris de parla catalana», segons explica el pe-
riodista Àlex Terés, vinculat als impulsors de la ini-
ciativa. Continguts de país, però adreçats a lectors 
forans: un bon gruix de visitants del portal, efecti-
vament, es correspon amb aquest perfil. «També hi 
havia l’objectiu de complementar l’escenari digital 
que hi havia en aquell moment, amb un enfoca-
ment editorial diferent» i al mateix temps, «oferir 
a les fonts una plataforma per explicar-se més en-
llà d’Andorra, a través del digital i del diari Ara en 
versió paper». Així, periòdicament, s’editen suple-
ments centrats en el Principat que es distribueix-
en pels territoris de parla catalana, amb una tira-
da mitjana de 15.000 exemplars. A banda, l’Ara.ad 
complementa les edicions del diari Ara Catalunya, 
amb informació de les Valls, però també abasta el 
Pirineu. És una societat mercantil cent per cent an-
dorrana, però amb forts lligams amb l’editora del 
rotatiu català. 

Altaveu.ad va irrompre al panorama com a mit-
jà exclusivament digital el 2017. Però la història 
comença abans, amb un blog que, amb el domini 
<www.altaveudigital.com>, mantenia des de la tar-
dor de 2015 Juan Carlos Gaeta, que com a editor 
ja havia promogut anteriorment altres projectes a 
les xarxes. Inicialment, això no obstant, es nodria 
d’opinions i prou. A poc a poc s’hi van començar 
a afegir alguns articles informatius, un canvi de 
rumb que es va consolidar amb l’arribada del pe-
riodista Toni Solanelles, fins aleshores sotsdirector 
del Diari d’Andorra. El 2017 es va constituir l’em-
presa Altaveu SL (vinculada als germans Higini i 
Ramon Cierco) i el domini va passar a ser <www.
altaveu.com>. Al mateix temps, va quedar enrere 
el format blog per iniciar una transformació cap a 
un diari digital que es completaria la primavera del 

13



2020, en plena pandèmia de la covid-19. La plan-
tilla va anar creixent, fins a incorporar quatre peri-
odistes l’estiu de 2021. Amb uns continguts sovint 
crítics i no exempts de polèmica, el 2020 va sumar 
vint milions de visites (pàgines vistes), segons les 
dades facilitades per Solanelles. 

El panorama de mitjans digitals d’informació gen-
eral el completa Poble Andorrà, engegat en plena 
pandèmia de la covid-19 pel periodista Ricard 
Poy, que anteriorment havia estat director del Di-
ari d’Andorra, a través de l’empresa Poycom. 

L’ecosistema mediàtic es va arrodonir el 2008 amb 
l’Agència de Notícies d’Andorra (ANA), fundada 
pel periodista Àlex Terés amb el suport d’un grup 
d’empresaris del país, encapçalats per Montserrat 
Cardelús: «Vam haver de fer molta pedagogia, i no 
sols amb els mitjans, sinó amb les mateixes fonts 
informatives perquè entenguessin que no érem 
competència, sinó complementaris dels primers i, 
per als segons, un canal nou de comunicació que 
els permetia guanyar en agilitat.» El 2021, «man-
té l’esperit fundacional d’explicar l’actualitat de 
l’agenda informativa del país a través de teletips 
adreçats a professionals perquè ells en puguin 
fer ús als seus mitjans, com qualsevol agència de 
notícies del món.» Al cap de pocs anys va ingres-
sar com a membre de ple dret a l’Aliança Europea 
d’Agències de Notícies. «Fer part d’aquest club ens 
ha permès tenir acords amb altres agències del 
continent amb qui per veïnatge o qüestions es-
tratègiques ens interessa compartir continguts», 
com ara Efe, France Presse o l’Agencia Lusa. Un al-
tre dels objectius de l’ANA, asseguren, és «formar 
professionals perquè facin el salt» a altres mitjans 
o departaments de comunicació. 

El pas del temps ha fet evolucionar els continguts 
de l’ANA, apunta Terés, i oferir cada cop més pro-
ducció audiovisual destinada sobretot a mitjans 

en línia, així com serveis específics a la carta «per a 
mitjans que tenen un pic de feina i externalitzen part 
de la producció». D’altra banda, puntualitza, «coin-
cidint amb la nostra aparició es van desenvolupar 
ràpidament les versions digitals dels mitjans off 
line del país; n’hi havia, però estaven descuidades, i 
arran de l’aparició de l’agència van fer un salt quali-
tatiu, apostant per la immediatesa i per tenir molta 
cura dels continguts digitals». Més enllà, l’ANA va 
generar projectes com els Esmorzars de l’Agència, 
un espai de debat i intercanvi d’impressions amb 
persones influents en diversos àmbits; es va crear 
una beca formativa per a periodistes novells, i es 
va apostar per plataformes digitals temàtiques, en 
economia o esports electrònics (ANA Gaming) o el 
creixement en seccions com la informació esporti-
va a partir del setembre de 2021. «Es tracta d’estar 
en contínua evolució i molt atents a la informació 
perquè la que s’oferia fa deu o quinze anys no té res 
a veure amb la d’avui.» 

Al costat de la premsa diària, són nombroses les 
publicacions temàtiques d’índole diversa que es 
van consolidant. Destaca la revista mensual Dona 
Secret, vaixell insígnia del grup al qual dona nom, 
impulsat per Josep Segura i Noèlia Dedea a partir 
de 2015. 
Segura, que havia exercit com a director general 
d’El Periòdic d’Andorra durant setze anys (en va sor-
tir en el moment del pas de la capçalera del Grup 
Zeta a inversors andorrans), va detectar un nínxol 
atractiu en el terreny de les revistes de societat. Va 
redissenyar el model d’En Femení, creat durant la 
seva etapa al periòdic, i va portar amb ell altres pro-
ductes que els nous propietaris van descartar, com 
la revista Soroll o la Guia d’Andorra, l’Alt Urgell i la 
Cerdanya. El grup edita també Andorra és Cultura, 
de caràcter anyal i amb voluntat d’aixoplugar un 
panorama divers de l’activitat cultural al país, de 
l’arquitectura a la música, apunta Segura, i amb la 
mateixa periodicitat —surt coincidint amb la Fira de 

14



la capital— publica Business Andorra. 
Aquesta és la publicació amb una tirada més el-
evada: 35.000 exemplars, distribuïts íntegrament 
al país, mentre que d’Andorra és Cultura se’n fan 
30.000 exemplars, que arriben a les comarques 
pirinenques, fins a la Noguera. De Dona Secret i 
la Guia (en tots els casos, versió digital a ban-
da), se’n distribueixen 10.000 exemplars al país i 
2.000 fora, segons les dades facilitades per Segu-
ra. La plantilla, que en alguns moments va sumar 
quinze persones, es componia, l’estiu de 2021, de 
cinc redactors, amb un comercial i un maquetis-
ta, als quals s’afegeixen col·laboradors habituals, 
tant en la redacció com en la fotografia. 

En aquest apartat de revistes temàtiques existeix-
en títols com Art de Viure (va debutar el 1997 i 
treia el número 125 l’abril de 2020), centrada 
fonamentalment en l’arquitectura i l’interior-
isme i impulsada per Antoni Cornella, home amb 
un ampli recorregut en el sector dels mitjans de 
comunicació a Andorra. O la cultural Portella, 
orquestrada pel col·lectiu sense ànim de lucre del 
mateix nom i que el maig de 2021 ha fet el salt del 
paper (semestral) al digital després d’una pau-
sa. La publicació es nodreix fonamentalment de 
les subvencions del Ministeri de Cultura. També 
digital i esforçadament editada gràcies al suport 
d’institucions oficials, la Fundació Marcel Cheva-
lier publica cada dos mesos Melanterita, centrada 
en l’àmbit científic: geologia i ciències de la terra, 
paleontologia i arqueologia, principalment. Es 
va posar en funcionament el 2012, amb uns seix-
anta números publicats, «resistint tots els em-
bats», puntualitza el geòleg Valentí Turu, artífex 
de la iniciativa. «Quan nosaltres vam començar hi 
havia la revista Horitzó, que publicava el Cenma 
[Centre d’Estudis de la Neu i la Muntanya, depen-
dent de l’Institut d’Estudis Andorrans (IEA)]. La in-
tenció era garantir la difusió de la recerca que feia 
la Fundació, coincidint amb una expedició al Cer-

cle Polar Àrtic amb l’Acadèmia Polonesa de Cièn-
cies.» Amb tot, entre les publicacions periòdiques 
de contingut científic destaca Quaderns d’Estudis 
Andorrans, impulsada pel Cercle de les Arts i de 
les Lletres: és la veterana, atès que es va publicar 
per primer cop el 1975. També cal esmentar, entre 
els mitjans amb continguts específics, A Voz Lusa, 
nascuda el 2005 i destinada a la comunitat por-
tuguesa del Principat, amb un tiratge d’uns 4.000 
exemplars i distribució gratuïta (Pont i Guillamet, 
2009). L’edita Premsa dels Pirineus, encapçalada 
per Nuno Ribeiro. 

Portella. Tardor 2017.

15



DUES EMISSORES PER A LA HISTÒRIA

ria la segona emissora, de capital francès, i el recor-
regut acabaria el 1981, amb la decisió institucional 
de tancar-les totes dues. En les cinc dècades inter-
mèdies, Ràdio Andorra —que deixa rere seu un relat 
quasi èpic— esdevindria emblema del petit encla-
vament pirinenc i totes dues competirien per fer 
sentir les seves veus més amunt, més lluny. Totes 
dues, també, protagonitzarien conflictes «enveri-
nats», com recorda novament Lluelles, per la rep-
resentació internacional, i totes dues han deixat 
al país un patrimoni immaterial i físic, encapçalat 
aquest darrer pels emblemàtics edificis dels emis-
sors al poble d’Encamp i al pic Blanc

El 7 d’agost de 1939 s’inicia una història apas-
sionant, complexa i conflictiva, la de les ràdios 
històriques del Principat: Ràdio Andorra i, pos-
teriorment, Andorradio, que després passaria a 
anomenar-se Ràdio de les Valls i, finalment, Sud 
Radio. Dues emissores que, tot i no ser mitjans 
amb capital propi, van obrir camí i, sobretot, es 
van convertir en «part essencial de la història an-
dorrana del segle XX», com recalca la professora 
Lluelles al seu llibre Les ràdios andorranes, per 
les «implicacions polítiques» i les «repercussions 
econòmiques» que van originar. 
El camí comença amb la concessió atorgada a 
l’empresari francès Jacques Trémoulet pel Con-
sell General el 1935 per posar en funcionament 
Ràdio Andorra; dues dècades més tard s’hi afegi-

Mecanògrafes dels serveis administratius de Ràdio Andorra. Anys 1950. ANA / Fons Ràdio Andorra.

16



L’ACTUALITAT: L’AUDIOVISUAL

Després de la llarga i accidentada peripècia de les 
ràdios històriques, el 2 de gener de 1986 comen-
cen les emissions de Ràdio Valira,14  la que es pot 
considerar primera emissora comercial privada 
del país. Darrere del projecte, Gualbert Osorio, 
l’últim director de Ràdio Andorra, que dos anys 
abans havia intentat rellançar-la sense èxit. Va 
comptar amb una llicència d’explotació atorgada 
per l’ENAR (Entitat Nacional Andorrana de Radi-
odifusió, creada al 1983) a Promarts (societat en-
capçalada per Osorio i Josep Rabadà). Instal·len 
els estudis al mateix local de l’avinguda Meritxell 
que havia ocupat Sud Radio i que poc després 
compartirien amb Ràdio Nacional d’Andorra, 
amb un personal que procedia fonamentalment 
de Ràdio Andorra, per començar a emetre en fre-
qüència modulada (FM) amb una autorització 
«precària» de l’Administració andorrana i permís 
de l’espanyola per operar des de l’Alt Urgell, però 
no es deixen sentir frontera enfora (Osorio, 2013). 
L’aprovació de la Llei de radiodifusió i televisió 
pública del 2000 va legalitzar la situació. L’es-
lògan era «Radio Valira, un medio dedicado a la 
comunicación y el entendimiento», recorda qui 
en va ser l’impulsor i primer director. «L’aleshores 
cònsol d’Andorra la Vella ens va animar a portar 
endavant el projecte. Per veure si la cosa podia 
funcionar, vam fer unes proves des de Farrera dels 

14	 Informacions extretes del portal web <www.
aquiradioandorra.fr>, mantingut per Jean-Marc Printz, i 
completades oralment per Gualbert Osorio.

Llops. Tot va anar perfecte. El mateix cònsol ens va 
ajudar provant un petit emissor des de la Comel-
la», relata. I afegeix: «Josep Pintat, aleshores cap 
de Govern, em va trucar al despatx, em va demanar 
informació sobre el muntatge i em va dir: “És millor 
tenir-vos aquí que a l’altra banda de la frontera”.15»

Ràdio Valira passa a formar part el 2004 del Grup 
Cadena Pirenaica, que el 2000 havia intentat 
llançar R7Parròquies, emissora generalista, acom-
panyada d’una radiofórmula. No es va autoritzar 
la denominació pel fet d’incorporar la paraula 
«parròquies», un signe d’Estat, recorda Eduard 
Navarro, conseller delegat del grup. Es va constitu-
ir finalment el febrer de 2001 com a R7P i el pro-
jecte es va anar completant amb l’adquisició de 
Ràdio Valira, dèiem, i les concessions que l’acom-
panyaven: Punto Radio, Kiss FM i Radio Teletaxi. 
El grup va aplegar una dotzena de freqüències al 
dial del Principat i va consolidar la marca Cadena 
Pirenaica, que amb el temps va tancar acords amb 
el Grup Godó per incorporar programes de RAC1 
inicialment, mentre que el 2005 s’ampliava a les 
emissions musicals d’Europa FM i RAC105. També 
amb Onda Cero, per la vinculació que amb el país 
havia tingut l’empresari i periodista Luis del Olmo, 

15	 Considerada la ràdio degana de la radiodifusió 
privada a Andorra, recorda Bertrana, era de titularitat 
espanyola i oficialment tenia la base a la Seu d’Urgell, però 
el contingut de la programació era eminentment andorrà 
(Bertrana, 2015).

17



bimensual, que distribueix des de 2015 uns 20.000 
exemplars a tot Catalunya.

El 2003 s’implantava al país la cadena SER, del 
Grup Prisa en societat amb la família Cassany. El 
seu naixement16 està vinculat amb la concessió de 
freqüències de finals dels anys noranta. En realitat, 
el desig de Ramon Cassany, propietari dels cinemes 
Modern i Principat, era posar en funcionament una 
cadena de televisió privada, iniciativa que va ser re-
butjada per la Justícia. El Govern, això no obstant, 
va atorgar un paquet de concessions per explotar 
emissores en freqüència modulada i els Cassany 
va obtenir dues llicències. Negociaren amb el Grup 
Prisa, amb el qual ja tenien relacions comercials 
en l’àmbit de l’audiovisual, per explotar-les i es 
creà així la societat Unió Ràdio del Principat, amb 
la majoria del capital andorrà, tal com establia la 
llei.17 Es posà en marxa SER Principat d’Andorra i 
les radiofórmules Los 40 Principales i Cadena Dial. 
Quedarà corregida una situació irregular, perquè 
Los 40 havien estat sonant a través dels repetidors 
de l’aleshores STA, la societat parapública de tele-
comunicacions: la nova societat en reclamarà la 
titularitat i el Govern encapçalat per Marc Forné els 
la reconeixerà. Així, el gener de 2003 començaren 
les emissions de les tres freqüències. Després s’hi 
van afegir M80 i Màxima FM Andorra —adquirides a 
Ona Catalana—, que en l’actualitat han estat substi-
tuïdes per dues marques noves: Los 40 Clàssic i SER 
Catalunya. Aquesta última, que no està totalment 

16	 Informació facilitada per Marisol Fuentes, directora 
de la cadena, la tercera a exercir aquest càrrec després de 
Teresa Areny i Pere Cerón.

17	 El 51 % de les accions, repartides entre dos socis 
andorrans (Bertrana, 2015).

molt lligat a Ràdio Valira. Tot plegat, destaca Na-
varro, va fer que el 2005 el grup aconseguís el 65 
% de la quota d’audiència.  El 2000 s’havia tancat 
també una associació amb la BBC: des d’Andorra 
s’hi aporten continguts informatius (en moments 
significatius, com unes eleccions) i els mitjans del 
grup es garanteixen l’accés a una important font 
internacional. Un altre acord extrafronteres és el 
que manté amb el diari francès La Dépêche, en 
termes similars. A banda, la idea ja des de pràcti-
cament el primer moment era posar en funciona-
ment Pirineus TV —que iniciaria camí l’octubre de 
2003 i arribaria a emetre a Andorra cinc anys més 
tard— i per això van iniciar aviat la compra de cen-
tres transmissors. A Pirineus TV, el grup hi suma 
Tot TV, que emet per a la plana de Lleida

També van quedar pel camí projectes fallits o de 
curta durada, com Gestiona, una emissora d’in-
formació econòmica les vint-i-quatre hores que 
no es va allargar més de dos anys, i en suport pa-
per, Què!, que va publicar el primer número co-
incidint amb la Fira d’Andorra la Vella de 2015 i 
va treure un centenar d’edicions, fins a la tardor 
de 2017. Va ser un «projecte de prova», explica el 
conseller delegat del grup. Es va concebre com 
una publicació enfocada al cap de setmana, que 
resumís breument els principals esdeveniments 
dels set dies anteriors i molt centrada en infor-
mació relacionada amb l’oci. Dirigida a un perfil 
no lector habitual de premsa i amb vocació de 
captar el turista, amb una tirada de 4.500 exem-
plars. «No era un mal projecte, però vam quedar 
una mica decebuts en fer balanç el primer any: 
no vam perdre-hi res, però tampoc no hi va haver 
guanys.» Es van donar un termini de dotze mesos 
més i finalment van optar per tancar-lo. 
Sí que mantenen en l’actualitat la revista Sortida, 

18



desplegada l’estiu de 2021, té la voluntat de fer 
una programació autònoma al cent per cent de la 
cadena matriu i totalment en català. 

SER Principat d’Andorra, amb les radiofórmules 
que engloba, ha buscat implantar-se en la soci-
etat del país a través de la promoció de concerts 
(en alguns casos, inclosos en el cartell de festi-
vals institucionals o festes majors). A banda de 
connectar amb Cadena SER, fa una programació 
pròpia seguint els estàndards del Grup Prisa, del 
qual forma part funcionant com una delegació 
més.

«La història de les ràdios al país és la història del 
conflicte i la manca de legislació», reflexiona la 
directora de SER Principat d’Andorra, Marisol 
Fuentes. «Hi ha una absoluta manca de regulació 
de l’espai radiofònic, així que quan s’atorga una 
llicència no queda clar per quant de temps: de 
per vida? I a qui s’ha de retornar?» Una tal man-
cança deriva en conflictes com el dels drets d’au-
tor amb la Societat de Drets d’Autors i Drets Veïns 
(SDADV): hi ha una sèrie d’emissores foranes que 
s’escolten al país —Andorra Telecom les incorpo-
ra en aquest joc d’equilibri d’oferta dels països 
veïns—, però que no hi tenen cap seu al territori 
i aquesta manca de presència física fa que la so-
cietat d’autors no els reclami cap pagament, situ-
ació que les empreses que funcionen des del país 
consideren un greuge. 

Andorra 1 Flaixbac, dirigida per Quim Barceló i 
que combina la programació catalana de la cade-
na amb espais propis, entre els quals ha destacat 
el matinal «Andorra Desperta’t», és una altra de 
les veteranes, fundada el 1997 de la mà del grup 
català de Miquel Calçada i Carles Cuní (Bertrana, 
2015). 

19



ELS MITJANS PÚBLICS

ra fase i en procedirien part dels professionals que 
s’incorporarien a la plantilla (compartida entre rà-
dio i televisió). Després d’un període de proves, el 
febrer de 1997 es van engegar les emissions regu-
lars: setze hores setmanals de programació pròpia, 
que es van incrementar fins a seixanta l’any 2000, 
amb èxits com l’espai infantil «Club Piolet» i l’au-
diència centrada eminentment en els informatius. 
La participació d’ATV al Festival d’Eurovisió entre 
els anys 2004 i 2009 va ser una altra de les fites 
històriques, amb edicions que van aconseguir un 
màxim de repercussió social com la del 2007, amb 
la banda juvenil Anonymous. 

Fins aquí el passat del mitjà radiofònic a Andorra, 
en un repàs gens exhaustiu, i el present tal com es 
dibuixa el 2021. El futur és eminentment digital19,  
un format que desdibuixa les tradicionals fronteres 
entre mitjans escrits i audiovisuals, tots competint 
per un públic cada dia més poc disposat a atan-
sar-se als quioscos i que es dona cita en línia. Es 
genera així una lluita sovint feroç en què la profun-
ditat i la reflexió semblen perdre el pols amb la im-
mediatesa, en què la rapidesa i la cerca del clic fàcil 
estan per sobre del rigor i en què la pèrdua de qual-
itat cavalca com un genet de l’Apocalipsi. No sols a 
Andorra, és clar. El públic tindrà un paper decisiu 
per evitar aquesta perillosa deriva. 

19	 A tall d’exemple, Bertrana recorda que el Bon Dia va 
ser el primer diari escrit en llançar la versió web, el setembre 
del 2008, seguit del Diari d’Andorra, que ho faria un any de-
sprés. ATV i RNA s’havien avançat en la difusió d’emissions a 
través d’Internet des de principis dels 2000 i el 2007 posaven 
en funcionament el portal de notícies Informatius.ad, que el 
2013 mutaria en Andorra Difusió (Bertrana, 2015).

La creació de Ràdio Nacional d’Andorra (RNA), 
que va iniciar les emissions el 1991, introduí els 
mitjans de titularitat pública, un procés que cul-
minaria amb la posada en funcionament d’An-
dorra Televisió (ATV) el 1995. Per arribar fins aquí 
va caldre que el Consell General decretés la ràdio 
i televisió públiques com a serveis essencials18  i 
creés, l’octubre de 1989, l’Organisme de Ràdio i 
Televisió d’Andorra (ORTA), amb entitat jurídica 
pròpia i l’objectiu de gestionar aquests mitjans, 
tot i que es va convertir en «un monstre admin-
istratiu que ocasionava més inconvenients que 
avantatges», destaca Osorio. I el 3 d’abril de 2000 
entrava en vigor la Llei de radiodifusió i televisió 
pública, que recull la creació de la societat públi-
ca Ràdio i Televisió d’Andorra SA en substitució 
de l’ORTA. 

RNA es va instal·lar a l’avinguda Meritxell, als lo-
cals que havia ocupat Sud Radio i amb material 
tècnic també de l’emissora francesa; emetia a 
través de les antenes de l’STA als pics del Carroi i 
del Maià. Des de l’inici ha mantingut una freqüèn-
cia amb continguts informatius i generalistes i 
una altra de dedicada exclusivament a la música 
(Andorra Música).

Pel que fa al canal de televisió pública (un in-
strument de nation building de la nova Andorra, 
destaca Bertrana), recull d’alguna manera les ex-
periències privades que es van dur a terme a les 
dècades precedents, entre les quals l’antecedent 
més directe, el canal Tele-Fira, engegat per l’em-
presa privada Antena 7 Televisió, de Lluís Rodrí-
guez, que emetia en ocasió de la Fira d’Andorra la 
Vella. La productora seria adjudicatària de la 
realització dels informatius d’ATV en una prime-

18	 Osorio es convertiria en un dels directors generals 
de Ràdio i Televisió d’Andorra (Osorio, 2013).

RELAT HISTÒRIC D’ANDORRA
2022

20



BELLMUNT, Domènec de (1978). 
Anecdotari inèdit de 50 anys de periodisme català (1920-1978). 
Barcelona: El Pilar d’Almenara.
BERTRANA, Univers (coord.) (2015). 
L’entorn comunicatiu d’Andorra. Andorra: Universitat d’Andorra.
LLUELLES, Maria Jesús (2018). 
Les ràdios andorranes. Una qüestió de sobirania. Andorra la Vella: Govern 
d’Andorra.
LUENGO, Andrés (2017). 
«Peig: centenari virtual (però poc)». BonDia, 2 de juny. [En línia: https://
www.bondia.ad/cultura/peig-centenari-virtual-pero-poc; consulta: juny 
2020]
OSORIO, Gualbert (2013). 
Ràdio Andorra. La història d’un mite que va fer història. Andorra la Vella: 
Crèdit Andorrà.
PONT, Carles i GUILLAMET, Jaume (2009). 
Història de la premsa andorrana 1917-2005. Andorra:  Govern d’Andorra, 
Fundació Crèdit Andorrà.
PASTOR, Robert (2015). 
«El hijo mayor, juezas y anécdota». Pressdigital, 19 de febrer. [En línia: 
https://www.pressdigital.es/texto-diario/mostrar/264488/hijo-may-
or-juezas-anecdota; consulta: 28 juny 2020]
VALLS, Àlvar (2006). 
Diccionari enciclopèdic d’Andorra. Andorra la Vella: Crèdit Andorrà. 
VALLS, Àlvar (2008). 
Andorra, entre l’anacronisme i la modernitat. Lleida: Pagès editors. 

Bibliografia

RELAT HISTÒRIC D’ANDORRA
2022

21



22


